ساعت: 13:39
تاریخ:1403/2/7
   
آلودگی هوا چیست و از چه موادی تشکیل میشود ؟

آلودگی هواعبارت است 

از حضور مواد نامطلوب در هوا به مقداری که بتواند اثرات مضر ایجاد کند . اگر چه در حالت عادی تنها به اثرات سوءوارد بر انسان توجه میشود ، اما این تعریف ، الودگی هوا راتنها به این اثرات محدود نمیماید . مواد نامطلوب میتوانند ، بر انسان و گیاه ، مواد و اشیاء یا محیط زیست جهانی تاثیر گذاشته و یا با مه آلونده کردن هوا و ایجاد بوهای نامطلوبمناظره جلوه مناسبی که در حال حاظر تحت های نامناسب ایجاد نمی نمایند.بسیاری از این مواد مظر از طریق کنترل انسان نمیباشد . وارد اتمسفر  میشوند . در عین حال در اکثر مناطق با تراکم جمعیت زیاد زیاد ، خصوصا کشورهای  صنعتی ،منشائ اصلی این الاینده ها فعالیت های انسانی میباشد .

اهمیت و تعاریف آلودگی هوا :

بدون شک هر موجودی برای ادامه حیات خود به آب ،غذا و هوا نیاز داردکه در این میان نقش هوا از اهمیت ویژه ای برخورد دار استبطوریکه یک انسان معمولی در حالت استراحت به 12 کار سبک 45 و کار سنگین 69 کیلوگرم هوا نیاز دارد در صورتی که مقدار غذایی را که یک انسان در روز مصرف میکند میتواند در حدود 1/5 کیلوگرم آب مصرفی را 2/5کیلو گرم تخمین زد .

آلودگی هوا :

عبارت است از وجود یک یا چند ویا مخلوطی از آلوده کنندهای مختلف در هوای آزاد .

آلوده کنندهای مختلفی که ممکن است از منابع طبیعی و یا مصنوعی وارد اتمسفر گردد عبارتند 

آئروسلaerosol: پراکندگی ذرات میکروسکوپی جامد یا مایع در حیط گازی است مانند مه و دود

غبار dust: به ذرات جامدی که غالبا بزرگتر از کلوئید هستند و قادرند موقتا در هوا و یا گازی دیگر به حالت تعلیق در آینده اطلاق میشود .

قطره droplet: ذره کوچک مایع دارای اندازه و وزن مخصوصی که در شرایط سکون سقوط کند ، اما ممکن است در شرایط متلاطم بصورت معلق بماند .

خاکستر فرار hflyash:به ذرات بسیار کوچک خاکستر که در اثر احتراق مواد سوختی وارد جریان گاز دودکش میشوند ، اطلاق میشود . 

دمه fume: ذرات جامدی هستند که در اثر تراکم حالت گازی و معمولی ،بعداز تبخیر مواد ذوب شده و غالبا توام بایک واکنش شیمیایی مانند اکسیداکسیون ، تولید میشوند .

گازgas : یکی از سه حالت توده جسم است. که شکل و حجم مستقل ندارد و تمایل به انبساط نامحدود دارد ، ودر بالای حرارت بحرانی خود قرار دارد . یا به عبارت دیگر به هر جسمی که در حرارت 25 درجه سانتیگراد و فشار 760 میلیمتر جیوه به صورت گاز وجود داشته و یا وجود پیدا کند اطلاق میگردد .

 بخار vapour: بخار به حالت گازی ماده ای که در 25 درجه سانتیگراد و 760میلیمتر جیوه فشار معمولا مایع و یا جامد است ، گفته میشود . به دیگر سخن بخار به ماده ای اطلاق میشود که در حالت گازی ، در زیر حرارت بحرانی است .

میست mist: به ذرات مایع با پراکندگی کم غلظت اطلاق میشود .

ذره particle : جزء کوچک مجزا از توده یک ماده جامد یا مایع ، ذره نامیده میشود .

اثرات جو بر انتشار الودگی ها :

مواد آلوده کننده پس از ورود به اتمسفر تابع شرایط جوی میباشند ، اگر مجلسی دارای تهویه طبیعی باشد ، علیرغم تولید مواد آلوده کننده فاقد مشکلات بزرگ آلودگی خواهد بود . زیرا حرکات افقی و عمودی هوا در اتمسفر از تجمع مواد در یک محل جلوگیری می نماید . به دیگر سخن پخش و انتشار آلاینده های هوا تابع شرایط جوی و جغرافیایی محل میباشند . گاهی اوقات شرایط جوی در پخش آلاینده ها موثر بوده و شرایط مناسبی ایجاد مینماید و گاه نیز باعث تشدید آلودگی میشود  اما قبل از بررسی عوامل جوی لازم است مختصری راجع به ساختمان عمودی اتمسفر بیان شود .


 

 

عضویت در خبر نامه
نام:
ایمیل:
تلفن همراه:
کد امنیتی
Copyright © 2016
کلیه حقوق مادی ومعنوی این وبسایت محفوظ و متعلق به گروه صنعتی برسا می باشد