ساعت: 5:1
تاریخ:1403/2/1
   
انواع سیستم های سر مایشی و گرمایشی در ایران

در کشور ما از سیستم های سرمایشی و گر مایشی مختلفی به دلایل شرایط موجود ، شرایط اقلیمی ، نوع کاربری ، و هزینه های مصرفی آن استفاده می گرددکه در این مقاله ما مختصری به انواع آن می پردازیم تا با توجه به نیاز و در نظر گرفتن اصل صرفه جویی درانرژی و هزینه مناسب ترین نوع آنرا انتخاب نمایید.

سیستمهای سرمایشی و گرمایشی به لحاظ نوع کاربرد به چند دسته تقسیم می گردند.
گرمايش مركزی     
گرمايش موضعی - بخاری ها     
گرمايش آب

 

گرمايش مركزی: در سيستمهای گرمايش مرکزی، گرمای نیاز تمام ساختمان در یکجا تولید شده و به کمک وسايل توزيع از قبيل رادياتور، فن کويل، کانال و ... به بخشهای مورد نيازانتقال داده می شود.

اساس کار سيستمهای گرمايش مرکزی بر اين است که حرارت از يک منبع انرژی به قسمتهای مختلف ساختمان انتقال میيابد. براي انتقال حرارت وجود سيال واسطهای چون آب، بخار و يا هوا لازم است که حرارت را از منبع به سمت دستگاههای گرم کننده انتقال دهد. سيستمهای گرمايش مرکزی همگی دارای يک ديگ آب گرم يا ديگ بخار میباشند و تفاوت ميان سيستمهای مختلف گرمايش مرکزی در پايانه های آنها میباشد که می تواند رادياتور آلومينيومی يا فولادی، فن کويل، هواساز يا فن کويلهای کانالی باشد.

از مزایای این سیستم موارد زیر را می توان نام برد :

1- نیاز به دودکش برای هر واحد بصورت جداگانه ندارد.

2-به لحاظ اقتصادی به صرفه تر است و مصرف انرژی کمتری دارد.

3-مشکلات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن و... را ندارد .

گرمايش موضعی – بخاری ها:

از بخاری برای گرم کردن قسمت محدودی در ساختمان استفاده می گردد. به كارگيری بخاری در نقاط مختلف منزل، قابليت انعطاف بيشتری از نظر بهينه سازی مصرف سوخت دارد.
در انتخاب بخاری بايد به عواملی از قبيل ايمنی، مصرف كم، هزينه نصب مناسب، رده بالاتر در برچسب انرژی، مطابقت با استانداردهای زيست محيطی و تناسب ظرفيت و اندازه وسيله با فضا توجه نمود. بخاري های گازي و نفتی بدون دودكش تا حد زيادي مطابق با معيار و الگوي صحيح مصرف هستنداما باید به نکات ایمنی آنها نیز توجه نمود.
اين بخاری ها را می توان در هر جايی از منزل و بدون هيچ محدوديتی نصب كرد، البته توجه داشته باشيد، ظرفيت بخاری ها نبايد بيش از نياز فضای مورد نظر انتخاب شوند. توجه كنيد كه بالا بودن ظرفيت دستگاه ها، تضمينی بر افزايش بازدهی آنها نمی باشد و بهتر است از وسايل با اندازه مناسب و زمان كار طولانی تر استفاده شود.

 

 

  گرمايش آب
 

حدود 15 تا 20 درصد انرژي مصرفي هر خانوار صرف تامين آب گرم بهداشتي مي‌شود. از اين رو انتخاب آبگرمكن مناسب تاثير مهمي در كاهش مصرف سوخت خواهد داشت.

آب گرمكن‌هاي متداول در دو نوع گازي و نفتي موجود هستند. استفاده ازآبگر مکن های خورشیدی  نيز به دليل سوخت پاک خورشید مورد توجه قرار گرفته اند در انتخاب آبگرمكن بايد به مواردي مانند تعداد افراد خانواده، عادت‌هاي بهداشتي، ميزان مصرف سوخت، بازده دستگاه، رده‌ انرژي در برچسب انرژي، هزينه نصب و راه اندازي آن توجه نموده وبا توجه به نیاز آنرا تهیه نمود.

 

 

عضویت در خبر نامه
نام:
ایمیل:
تلفن همراه:
کد امنیتی
Copyright © 2016
کلیه حقوق مادی ومعنوی این وبسایت محفوظ و متعلق به گروه صنعتی برسا می باشد