ساعت: 8:55
تاریخ:1403/2/1
   
سیستم گرمایشی تابشی چیست؟

گرمایش تابشی چیست؟

این تکنولوژی برگرفته از بطن طبیعت و نحوه گرمایش زمین توسط خورشید می باشد. انرژی خورشید پس از طی مسافت زیاد در برخورد با زمین به گرما تبدیل شده ولی فضای بین خورشید تا زمین به دلیل ضریب جذب پایین، این انرژی را جذب نمی­کند. سابقه استفاده ازسیستم های گرمایش تابشی (Radiant Heating) یعنی روشی که در آن گرما بدون نیاز به واسطه­ای  مانند هوا انتقال می یابد- به دهه۱۹۵۰میلادی باز می­گردد

در این روش دستگاه مولد گرما، یک مشعل گازسوز یا گازوئیل سوز است که با گرم کردن (افزایش دما) لوله­ ها، آنها را به تابش وا می­دارد. به کمک یک بازتاب دهنده (رفلکتور) پرتوهای تابش به سمت مکان مورد نظر گسیل داده می­شوند تا پس از جذب بار دیگر به گرما تبدیل شوند. در این روش با پرهیز از گرم کردن جرم هوا(هوای محیط)در مصرف انرژی صرفه جویی شده و با حذف سرمایه­ گذاری برای موتورخانه­های متداول در سیستم های گرمایشی سنتی (حرارت مرکزی) و کاهش هزینه تعمیر و نگهداری مربوطه، در هزینه .­ ها صرفه جویی می­گردد

 

مزایای گرمایش به روش تابشی مانند خورشید : 

امکان گرمایش یک منطقه خاص

متمرکز کردن حرارت بر روی سطح زمین (کف سالن و محل کار پرسنل)

بی­نیازی از دمنده برای چرخش و جابجایی هوا

کاهش شیب تغییرات دما از سقف تا کف زمین

عدم ایجاد گرد و غبار در زمان گرمایش

گرمایش محیط­های سر باز و ورود هوای تازه به منطقه گرمایشی

عدم نیاز به موتورخانه

عدم نیاز به تاسیسات مانند بویلر ها، مشعل، لوله کشی، سیالات واسط (آب ،روغن و بخار)، گرم کننده‌ها، یونیت هیترها، پمپ­ های سیرکولاسیون، شیرآلات کنترل، کانال عبور لوله­ها، تابلوهای برق و غیره

اینرسی حرارتی کمتر در کل سیستم

امکان گرمایش یا منطقه خاص به دماهای مختلف

حداقل سرویس سالیانه

کاهش مصرف انرژی

بازگشت سرمایه در کمتر از یک سال

قرار گرفتن در بازه مشتریان کم مصرف سوخت و استفاده از سیاست­های تشویقی دولت

عدم اشغال فضای مفید کاری

ایجاد دمای مورد نظر در کمترین زمان

امکان گرم کردن فضاهایی با ارتفاع بلند و دهانه باز با کمترین هزینه

راندمان بالای احتراق (بیشتر از ۹۰%) و رعایت مسائل زیست محیطی

استفاده از سیستم­های پایش (مونیتورینگ) و برنامه­پذیری بر حسب ساعات کار کارخانه

کاهش آلودگی هوا در اثر چرخش هوا

تامین گرمایش مطلوب با توجه به باز بودن درب­ها

احساس شادابی بیشتر در اثر تهویه بهتر

از آنجا که در سیستم گرمایش تابشی حرارت از طریق امواج مادون قرمز منتقل می‌شود، امکان جهت دادن به مسیر گرمایش وجود داشته و حرارت بیشتر در فضای نزدیک به کف و سایر مکان­های مورد نیاز متمرکز می‌گردد.

 

 

مقایسه روش رایج گرمایش(هیتر یونیت) و گرمایش به روش تابشی

در سیستم گرمایش از طریق جابجایی هوای گرم، حرارت بیشتر در زیر سقف متمرکز شده و سطوح نزدیک به کف و محل فعالیت کارکنان از دمای مناسب برخوردار نخواهد شد. در نتیجه اتلاف انرژی از طریق سقف بسیار زیاد است.

حرارت از طریق تابش، جذب هوای محیط نمی‌شود و اتلاف حرارتی در اثر تعویض هوا بسیار ناچیز است. در صورتی که اتلاف حرارتی به علت حرکت هوای گرم و خروج آن از جداره‌ها، درها، پنجره‌ها و هواکش‌ها در سیستم جابجایی بسیار زیاد است.

امکان زون بندی و کنترل منطقه‌ای در سیستم گرمایش تابشی و قابلیت انعطاف زیاد این سیستم، امکان گرمایش در مناطق انتخابی طبق نیاز طراحی شده را ایجاد می‌نماید. در سیستم گرمایش جابجایی، امکان کنترل و جهت دهی به حرکت هوا وجود ندارد، در نتیجه هوای گرم به فضاهای ناخواسته نیز وارد شده و موجب افزایش مصرف و هزینه سوخت می‌گردد.

سیستم گرمایش تابشی باعث چرخش هوا نمی‌شود، در نتیجه آلودگی مواد معلق و غبار موجود در هوا به شدت کاهش یافته و در بهبود وضعیت بهداشتی مجموعه موثر است. اما گرمایش به روش جابجایی بستگی به حرکت هوای گرم داشته و در نتیجه در کارگاه­های رنگ، صنایع غذایی و بسیاری از صنایع دیگر که حرکت هوا، گرد و غبار ناخواسته را موجب می­گردد، از کیفیت شرایط محیط کار و محصول کاسته می­شود.

 

حرارت منتقل شده از طریق سیستم گرمایش تابشی مستقیما کف، اشیاء و افراد واقع شده در مسیر را گرم می‌کند، بدون اینکه نیازی به گرم شدن کل محیط باشد. در نتیجه حرارت تابشی محیط را سریعتر گرم می‌کند. کوتاه شدن زمان گرمایش، صرفه جویی زیادی در انرژی و وقت دربر دارد. تسریع در آماده شدن محیط کار (Recovery Time) و عدم نیاز به روشن بودن سیستم گرمایش قبل و بعد از ساعت مفید کاری، از دیگر مزایای این سیستم است. در صورتی که گرم شدن محیط به روش جابجایی به کندی و پس از گرم شدن کل هوای موجود در محیط صورت می‌گیرد. علاوه بر این، امکان خاموش نمودن سیستم گرمایش در ساعات غیر کاری وجود نداشته و با وجود مصرف سوخت زیاد، مناطق نزدیک به محل کار(کف) دیرتر گرم می‌شود.

 

 

                                                                            كاهش مشكلات جنبی:

 در سامانه های گرمایش تابشی، مشكلات متداول مرتبط با تأسیسات جانبی سامانه های گرمایش حرارت مركزی مانند سختی آب، یخزدگی لوله ها، نشتی لوله ها و كانالها، عایقكاری و غیره وجود نداشته و از این نظر نیز خسارتی متوجه سامانه ی گرمایش تابشی نمیشود )مانند تركیدگی لوله ها و انواع نشتیها

كاهش اثرات زیست محیطی:

سامانه های گرمایش تابشی به سه دلیل عمده اثرات منفی كمتری روی محیط زیست دارند:1مصرف كمتر سوخت به ازای واحد سطح تحت گرمایش NOx و ... 2 .راندمان احتراق بالاتر نسبت به سایر سامانه ها كه منجر به كاهش آلودگی CO میگردد. 3 .تخلیه ی هوا و محصولات احتراق با دمای كمتر در جو كره ی زمین كه در نتیجه تأثیر كمتری بر افزایش آنتروپی كره ی زمین خواهد داشت .

عضویت در خبر نامه
نام:
ایمیل:
تلفن همراه:
کد امنیتی
Copyright © 2016
کلیه حقوق مادی ومعنوی این وبسایت محفوظ و متعلق به گروه صنعتی برسا می باشد